BK Role in Career Decision Making in Class 3 Students of SMAN 1 Banyudono
DOI:
https://doi.org/10.53915/jbki.v4i1.465Keywords:
role of guidance and counseling teacher, choice of major, counseling guidanceAbstract
This research aims to 1) describe the role of guidance and counseling teachers in planning the Guidance and Counseling Program to direct the sustainability of education in the future. 2) describe the role of guidance and counseling teachers in implementing the Guidance and Counseling Program to direct the sustainability of student education in the future. 3) To describe the role of guidance and counseling teachers in seeking students' interest in continuing their education at university. Data collection techniques include observation and open interviews with guidance and counseling teachers and several students at the school. The data analysis technique in this research uses the Miles and Huberman interactive model. The research results show that students' career understanding is very low, so the role of BK in helping students' career planning is very important. BK can provide guidance, such as group or individual guidance. Apart from that, BK can also provide information services regarding major selection.
References
Agata Line Natasha, M. R. (2020). Strategi Komunikasi Penyuluhan Guru Bimbingan Konseling Dalam Membantu Siswa Menentukan Jurusan Di Perguruan Tinggi. Jurnal Penelitian Sosial Ilmu Komunikasi.
Atmaja, T. T. (2014). Upaya Meningkatkan Perencanaan Karier Siswa Melalui Bimbingan Karier Dengan Penggunaan Media Modul. PSIKOPEDAGOGIA.
Depdiknas. (2004). Depdiknas. Diambil kembali dari Indonesia Onesearch: https://onesearch.id/Author/Home?author=Depdiknas
Ekawati, R. (2022). Metode Sosialisasi SMA Dalam Pengenalan Kampus Di Era Pandemi. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum.
Hasanah, H. (2016). Teknik-Teknik Observasi. Jurnal at-Taqaddum.
Herlani, S. (2023). Sekolah Menjadi Tempat Berproses Memepersiapkan Siswa Menjadi Lebih Baik. Diambil kembali dari Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung: https://digilib.uinsgd.ac.id/70793/4/BAB%20I.pdf
Istiqomah, N. L. (2015). Peranan Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Mengarahkan Keberlanjutan Pendidikan Siswa Kelas XII di MAN 1 Jember Tahun Pelajaran 2014/2015. Diambil kembali dari UIN KHAS Jember: https://digilib.uinkhas.ac.id/20981/1/NURUL%20LAILY%20ISTIQOMAH_084111289.pdf
Kemendikbud. (2018). Terobosan Model Pembelajaran di SMK. Diambil kembali dari Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi: https://www.kemendikbud.go.id/main/blog/2018/02/terobosan-model-pembelajaran-di-SMK.
Pratama, A. (2022). Peran Guru BK Dalam Membantu Perencanaan Pengembangan Karier Siswa Melalui Layanan Informasi. Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan dan Konseling Islam.
Prof. Dr. Dede Rosyada, M. (2020). Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Pendidikan . Jakarta: K E N C A N A.
Rahman, A. (2014). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Pemberian Layanan Bimbingan Karier Pada Siswa SMAN 1 Barru. Jurnal Bimbingan dan Konseling.
Risfa Gusnur Efani, Z. (2022). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Membantu Siswa Kelas XII Menentukan Jurusan Ke Perguruan Tinggi. Jurnal Bimbingan Konseling.
Wiyandri, R. M. (2023). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Membantu Perencanaan Karier Peserta Didik Kelas XII IPA di SMAN 1 Purbolinggo Kecamatan Lampung Timur. Diambil kembali dari UIN Raden Intan Lampung: https://www.radenintan.ac.id/wp-content/uploads/sites/10/2023/05/Pengumuman-Wisuda-Periode-II-tahun-2023.